torsdag 7 april 2011

Om planer och beräkningar (del 3)

Code Geass skulle få 8/10 i betyg av mig. Den skulle inte få 4/5, 7,5/10 eller 8,2/10 av mig, fast de värdena också skulle ge en rätt bra bild av vad jag tycker och faktiskt vara helt korrekta, beroende på hur man räknar.

Som matematiker, men främst som lättretad person, stör jag mig på hur folk använder betygsskalor. Seriöst. Min irritation gentemot det ligger på samma nivå som religion och Spotify-taggar.

Skalan 1-5 (i brist på bättre namn) är inte dålig i sig, bara sättet folk använder den. Har man en skala X-Y är rimligtvis X lägst, Y högst och alla steg däremellan med jämna mellanrum. (I 1-5 borde alltså 4 vara lika långt bort från 5 som det är från 3.) Vad som är högst och lägst måste väl bli subjektivt på något sätt, men det borde inte vara ett problem. Problemet är att folk ser 3 som ett betyg de sätter på typiska filmer, även om de är rätt bra, för att 4 och 5 ska vara reserverade för riktigt bra filmer (när "bra" borde räcka för 4). Att använda ett X/5-system med halvor är okej om man redovisar grafiskt och har ont om plats eller nåt, men inte i text.

Problemet med att använda skalan 1-10, med halvor, är oklara definitioner. 8,5 ser inte särskilt konstigt ut, men 0,5, är det ett betyg man kan sätta? (Notera att jag kallade skalan 1-10, när den egentligen borde heta 0,5-10...) Är man en person som går i mina tankegångar och har sina definitioner klara för sig, så visst, men kan man inte tänka sig att sätta en halv poäng borde man jobba med andra system. För använder man skalan 1-10 med halvor (utan 0,5) så har man i heltal skalan 1-19, och det kan inte vara bra.

Att använda 1-10 med en decimal, eller bara 1-100 skapar andra problem. För det första så är det inte naturligt för alla att 1 inte är det lägsta betyget utan 0,1, vilket dock mer eller mindre löser sig om man räknar upp till 100. Problemet här är att man använder fler värdesiffror än man har förmåga att ange. Vad är skillnaden mellan ett 67-spel och ett 68-spel? När man pratar om så små differenser blir skillnaden lätt att recensenten var på bättre humör när han spelade spel nummer 2. Vad ger ett spel 100/100 i betyg? Kalla vad ni vill för mästerverk, men det händer nästan aldrig. Det som händer är att ett spel, en film eller en bok förtjänar 98, 99 men det är så nära. Det är ett mästerverk. Då sätter man 100 poäng.

Känns som att någon med koll förr eller senare kommer stöta på något jag skrivit och ha vilda invändningar. Jag är öppen för diskussion! Nu har jag i alla fall lättat hjärtat på någonting tungt jag burit med mig länge. Tror jag får ta och ångra det där jag sa om att jag inte skulle skriva personliga saker i bloggen. HAHAHA.

6 kommentarer:

  1. Värt. xD

    Själv kör jag med skalan 2.3-8.7 :cool:

    SvaraRadera
  2. Använder skalan 1-10, kan använda halvor om jag är osäker. Vet exakt vad du menar, har funderat på det jag med. Däremot stör jag mig inte på det och ser inte vad det finns att diskutera.

    SvaraRadera
  3. Alltså vadå, man lär kunna ge 0. 0 till 10, med halvor man känner att man måste. Och i en sån skala så får riktigt bra grejer 11. Sen kan saker ligga på sidan om, i den 2-dimensionella skalrymden.

    SvaraRadera
  4. Hahaha nej alltså. Du tänker fel. Förutom om det med två dimensioner, det måste utvecklas!

    SvaraRadera
  5. Får behandla det problemet senare haha. Läser du eller?

    SvaraRadera